Geplande werkzaamheden 22 jan-2 feb
22 januari 2024
De komende tijd gaat de aannemer op het middenterrein geel zand verwijderen en zullen bouwwegen op het bouwterrein worden aangebracht. Daarnaast starten voorbereidende werkzaamheden die nodig zijn om de hal op te kunnen bouwen. Het gaat om:
- Verwijdering geel zand
Het schone gele zand op het middenterrein lag onder het asfalt en is in het verleden als laag aangebracht bovenop de AVI slakken. Om de saneringshal te kunnen plaatsen moet het schone gele zand verwijderd worden. Na ontgraving plaatsen we het zand in depot op de zandvlakte rond de sanering.
- Aanpassingen bouwterrein
Na het verwijderen van het asfalt is het niet meer mogelijk om veilig over het bouwterrein te rijden. Daarom gaan we de komende weken stalen rijplaten aanbrengen om nieuwe bouwwegen te maken over het bouwterrein. Vervolgens gaan we de stalen platen, betonblokken en de ringbalk aanbrengen, die nodig zijn om de opbouw van de hal te kunnen starten.
Geen overlast voor de omgeving
De werkzaamheden duren t/m 2 februari en zorgen naar verwachting niet voor overlast voor de omgeving.
Werkzaamheden 5-20 januari in beeld
22 januari 2024
Op 5 januari gingen de werkzaamheden weer van start. Op het middenterrein werd afgelopen weken hard gewerkt aan het verwijderen van de asfaltverharding. Een terugblik in beeld.
Toelichting
Met een asfaltfrees is het asfalt verwijderd en met een transportband in een binnenvaartschip geladen. Na het frezen van het asfalt is het overige asfalt verwijderd met behulp van een rupskraan. Vervolgens is het asfalt gebroken met een puinbreker en afgevoerd met een binnenvaartschip naar de asfaltcentrale.
Werkzaamheden december afgerond
20 december 2023
De werkzaamheden die in december op de rol stonden zijn afgerond. Het asfalt is weggehaald voor de laad- en loskade, de depots zijn verplaatst en de waterzuiveringsinstallatie staat nu op de hoek van de Sliksloot en de Hollandsche IJssel. Na alle werkzaamheden ligt het terrein er mooi bij en klaar voor het vervolg. Een foto uit de lucht geeft hiervan een mooi overzicht.
Eerste containers zijn in december van de band gerold
20 december 2020
De eerste halve containers zijn in China van de band gerold. Er gaan ruim 200 halve containers geproduceerd worden door CIMC (zie hier video). Het zijn geen doorsnee containers. Ze zijn specifiek voor het project Stormpolderdijk ontworpen en gebouwd. Ze zijn half zo lang en half zo hoog als de bekende grote zeecontainers. De reden hiervoor is dat er hierdoor minder lucht in zit en de verontreinigde grond minder kans krijgt om “uit te dampen”. Dat zorgt voor minder emissie. Daarnaast heeft elke container een speciaal filter. Dat zorgt ervoor dat lucht uit de container niet schadelijk is voor de omgeving.
Deze eerste containers staan nu nog bij de producent en worden per schip getransporteerd naar Rotterdam en na inklaring vervoerd naar de projectlocatie. De schepen die de containers gaan vervoeren, kunnen veilig aanmeren bij de nieuwe laad- en loskade aan de Hollandsche IJssel. Als de sanering op gang is worden met binnenvaartschepen de gevulde containers één tot twee keer per week vervoerd naar de verwerkingslocaties Een speciale rupskraan plaatst de containers dan op de schepen.
Voor én achter de schermen zijn de voorbereidingen in volle gang
1 december 2023
De sanering van het voormalige EMK-terrein komt steeds dichterbij. Om in het voorjaar van 2024 van start te kunnen gaan, werkt het projectteam nu aan een grondige voorbereiding. Omgevingsmanager Marco Endert en projectmanager Silvester Pastoor van Dura Vermeer praten je bij.
De saneringsklus op de Stormpolderdijk vereist een zorgvuldige voorbereiding, weten Endert en Pastoor. ‘Medio april willen we beginnen met de bodemsanering van het terrein. Voor die tijd moeten we eerst de ontgravingshal opbouwen: een enorme hal van 50 bij 150 meter. Gassen en dampen die mogelijk vrijkomen kunnen we daarin opvangen en zuiveren. De bouw van de hal duurt 10 tot 12 weken. Zie het als een gigantisch bouwpakket: hij bestaat uit heel veel onderdelen die in de juiste volgorde in elkaar moeten worden gezet. Het is niet alleen een grote hal, er komen straks ook allerlei technische installaties in zodat we er veilig kunnen werken. Eigenlijk zetten we in een korte periode een complete fabriek neer’, legt Endert uit.
-
Terugblik werkzaamheden week 6 en 7
-
Beantwoording Kamervragen over het artikel 'Het 'giftigste' terrein van Nederland'
-
Beschikking op bezwaar Uitvoeringsplan bodemsanering 2.0 ontvangen
-
Werkzaamheden komende twee weken
-
Voorbereidende werkzaamheden flink gevorderd
-
Geplande werkzaamheden 22 jan-2 feb
-
Werkzaamheden 5-20 januari in beeld
-
Werkzaamheden december afgerond
-
Eerste containers zijn in december van de band gerold
-
Voor én achter de schermen zijn de voorbereidingen in volle gang
-
Tussentijds bericht onderzoek zuiveringsmogelijkheden voor PFAS
-
Voorbereidende werkzaamheden in week 48
-
In de media: Stormpolderdijk in uitzending EenVandaag
-
Kun je PFAS afbreken? Dat bestuderen onderzoekers op de Stormpolderdijk
-
Vacature klankbordgroep die ondernemersgroep vertegenwoordigt
-
Werkzaamheden zaterdag 8 juli
-
Ontgravingshal in miniatuur helpt bij voorbereiden en voorlichten
-
Beschikking DCMR uitvoeringsplan gepubliceerd
-
Beoordelingsbrief monitoringsrapport IBC 2022 ontvangen van de DCMR
-
Start werkzaamheden laag gelegen deel
Omgevingstelefoon
Omgevingsmanager Marco Endert is bereikbaar via de omgevingstelefoon, tussen 6.00 en 22.00 uur.
06 - 535 994 16
U kunt ook een Whatsapp bericht sturen naar dit nummer. Er wordt dan binnen 24 uur contact met u opgenomen. U kunt uw (minder urgente) vragen ook stellen per e-mail:
Planning
18 mrt 2024 - 29 mrt 2024 Aanbrengen leidingwerk luchtwassers |
18 mrt 2024 - 29 mrt 2024 Inrichten van het werkterrein rond de hal en de laad- en loskade |
18 mrt 2024 - 29 mrt 2024 Laswerkzaamheden aan aangebrachte damwand ter plaatse van de Sliksloot ten behoeve van de saneringshal |
18 mrt 2024 - 29 mrt 2024 Opbouwen hal ter plaatse van saneringsvak waaronder het aanbrengen van de gevel- en dakplaten |