Skip to main content
Officiële website voor het project Sanering en herontwikkeling Stormpolderdijk.

Geplande werkzaamheden 22 jan-2 feb

22 januari 2024

De komende tijd gaat de aannemer op het middenterrein geel zand verwijderen en zullen bouwwegen op het bouwterrein worden aangebracht. Daarnaast starten voorbereidende werkzaamheden die nodig zijn om de hal op te kunnen bouwen. Het gaat om:

  • Verwijdering geel zand

Het schone gele zand op het middenterrein lag onder het asfalt en is in het verleden als laag aangebracht bovenop de AVI slakken. Om de saneringshal te kunnen plaatsen moet het schone gele zand verwijderd worden. Na ontgraving plaatsen we het zand in depot op de zandvlakte rond de sanering. 

  • Aanpassingen bouwterrein

Na het verwijderen van het asfalt is het niet meer mogelijk om veilig over het bouwterrein te rijden. Daarom gaan we de komende weken stalen rijplaten aanbrengen om nieuwe bouwwegen te maken over het bouwterrein. Vervolgens gaan we de stalen platen, betonblokken en de ringbalk aanbrengen, die nodig zijn om de opbouw van de hal te kunnen starten.

Geen overlast voor de omgeving

De werkzaamheden duren t/m 2 februari en zorgen naar verwachting niet voor overlast voor de omgeving.

Werkzaamheden 5-20 januari in beeld

22 januari 2024

Op 5 januari gingen de werkzaamheden weer van start. Op het middenterrein werd afgelopen weken hard gewerkt aan het verwijderen van de asfaltverharding. Een terugblik in beeld.

Werkzaamheden jan 2024

Toelichting
Met een asfaltfrees is het asfalt verwijderd en met een transportband in een binnenvaartschip geladen. Na het frezen van het asfalt is het overige asfalt verwijderd met behulp van een rupskraan. Vervolgens is het asfalt gebroken met een puinbreker en afgevoerd met een binnenvaartschip naar de asfaltcentrale.

Werkzaamheden december afgerond

20 december 2023

De werkzaamheden die in december op de rol stonden zijn afgerond. Het asfalt is weggehaald voor de laad- en loskade, de depots zijn verplaatst en de waterzuiveringsinstallatie staat nu op de hoek van de Sliksloot en de Hollandsche IJssel.  Na alle werkzaamheden ligt het terrein er mooi bij en klaar voor het vervolg. Een foto uit de lucht geeft hiervan een mooi overzicht.Bronvermelding "Foto: Dura Vermeer/Jorrit Lousberg" bij publicatie verplicht.

Eerste containers zijn in december van de band gerold

20 december 2020

De eerste halve containers zijn in China van de band gerold. Er gaan ruim 200 halve containers geproduceerd worden door CIMC (zie hier video). Het zijn geen doorsnee containers. Ze zijn specifiek voor het project Stormpolderdijk ontworpen en gebouwd. Ze zijn half zo lang en half zo hoog als de bekende grote zeecontainers. De reden hiervoor is dat er hierdoor minder lucht in zit en de verontreinigde grond minder kans krijgt om “uit te dampen”. Dat zorgt voor minder emissie. Daarnaast heeft elke container een speciaal filter. Dat zorgt ervoor dat lucht uit de container niet schadelijk is voor de omgeving.

Deze eerste containers staan nu nog bij de producent en worden per schip getransporteerd naar Rotterdam en na inklaring vervoerd naar de projectlocatie. De schepen die de containers gaan vervoeren, kunnen veilig aanmeren bij de nieuwe laad- en loskade aan de Hollandsche IJssel. Als de sanering op gang is worden met binnenvaartschepen de gevulde containers één tot twee keer per week vervoerd naar de verwerkingslocaties Een speciale rupskraan plaatst de containers dan op de schepen.

 7 dec 2023 Container 27 dec 2023 Container 1

Voor én achter de schermen zijn de voorbereidingen in volle gang

social 21 december 2023

De sanering van het voormalige EMK-terrein komt steeds dichterbij. Om in het voorjaar van 2024 van start te kunnen gaan, werkt het projectteam nu aan een grondige voorbereiding. Omgevingsmanager Marco Endert en projectmanager Silvester Pastoor van Dura Vermeer praten je bij.‍

De saneringsklus op de Stormpolderdijk vereist een zorgvuldige voorbereiding, weten Endert en Pastoor. ‘Medio april willen we beginnen met de bodemsanering van het terrein. Voor die tijd moeten we eerst de ontgravingshal opbouwen: een enorme hal van 50 bij 150 meter. Gassen en dampen die mogelijk vrijkomen kunnen we daarin opvangen en zuiveren. De bouw van de hal duurt 10 tot 12 weken. Zie het als een gigantisch bouwpakket: hij bestaat uit heel veel onderdelen die in de juiste volgorde in elkaar moeten worden gezet. Het is niet alleen een grote hal, er komen straks ook allerlei technische installaties in zodat we er veilig kunnen werken. Eigenlijk zetten we in een korte periode een complete fabriek neer’, legt Endert uit.‍

Omgevingstelefoon

Omgevingsmanager Marco Endert is bereikbaar via de omgevingstelefoon, tussen 6.00 en 22.00 uur.

06 - 535 994 16

U kunt ook een Whatsapp bericht sturen naar dit nummer. Er wordt dan binnen 24 uur contact met u opgenomen. U kunt uw (minder urgente) vragen ook stellen per e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Aanmelden nieuwsbrief

Opdrachtgever

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Logo

Opdrachtnemer

Duravermeer

Mede gefinancierd door

Gemeente Krimpen a d IJssel

Logo PZH zicht only